Alla inlägg den 13 februari 2010

Av Jennifer Larsson-Englin - 13 februari 2010 22:30

Hej bloggen!


Idag Har jag bara legat på soffan hela dagen och läst i min bok "Du äger" och kollat på tv. Du äger är en väldigt bra bok, den är lättläst och jag känner igen mig i precis allting, det är nästan läskigt.


Tänkte skriva lite om den boken här nu, och skriva upp saker jag tyckte var bra.

I En övning skulle jag skriva upp minst tre namn på personer som jag har de absolute de viktigaste relationen till, och jag skrev upp sex namn. Nämner ingen, och sedan läste jag vidare då stod det,"det roligaste är ju nu att du skrev upp din mamma, pappa kanske ett syskon, mormor, farfar och några kompisar, MEN skrev du upp ditt eget namn?" nää, det gjorde jag ju så klart inte. Det är ju faktist sant, det är den viktigaste relationen ju. Hur mår jag, hur känner jag om detta m.m Jag ska inte lyssna på vad andra tycker och tänker, det är vad jag tycker vill, känner för , orkar med tycker är roligt och vill klara av m.m som jag ska lyssna på, inte vad andra tänker och tycker.

Men nu är det ju såhär, hur i hela friden ska JAG, just jag, jennifer larsson englin klara av detta? Jag ska försöka, att våga stå för mig själv, våga vara den jag är, för ingen kan ändra på mig. Vet att jag kanske inte kan hålla detta jämt, men jag kan ju alltid försöka.


Längre fram i boken var det en fråga, "Vad hos dig är hotad?"

och det handlade om ilskan, om jag blir arg eller irriterad. Då stod det så här:

"När du blir arg eller irriterad så är någonting hos dig själv hotad, och det kan vara, själkänslan, min stolthet, min trygghet, mina personliga relationer, mina åsikter, mina framtidsplaner och min sexualitet". När  jag börjar tänka efter, "när blir jag sur, arg irriterad" så är det ju när det är ngt av dessa alternativ. Jag ska nog börja tänka på detta nu.


Liten bit efter stod det om vad som kan vara orsaken till varför jag blivigt sur, arg och irriterad." Det kan bero på :

Att jag är självupptagen? Oärlig? Intolerant? Falskt stolt? Avundsjuk/missunsam? Svartsjuk? En som strävat efter perfektion? och tanklös?."

Jag ska vara ärlig, jag känner igen mig i allting som står om dessa alternativ. Det är nog många som känner precis som mig när de läser dessa sidor i boken.



Längre fram stod det ett bra citat " Den som är argast är oftast räddast"

Känner igen mig lite där också, fruktansvärt bra bok, det här alltså!.

Man kan vara rädd för att förlora någonting vi har, rädd för att inte få någonting vi vill ha, eller kanske rädd för att bli avslöjad.


Citat: " För att kunna respektera andra, behöver vi först respektera oss

själva"


Så sant..


Recept på svartsjuka:

1 dl rädsla,

1 dl misstänksamhet

2 msk dåliga erfarenheter

1 tsk kontrollbehov


blanda väl, lägg under duk och låt jäsa länge..


VÄNSKAP!!

Vänskapsrelationer är som att vara tillsammans med någon.

man kanske träffas på ett sommarjobb, ovh vi "flirtar" genom att dra skämt om de sura som jobbar på samma jobb. vi har roligt ihop, och bestämmer oss för att ta en fika efter jobb tid. eller åka och bada eller något. Då kommer vi i en sorts "förälskelsefas". när sommarjobbet tar slut så fortsätter vi umgås med varandra på fritiden för vi har så himla roligt ihop. vi ringer till varandra, vi chattar på internet smsar. Pratar om den andre med familjen m.m Då är vi som om vi vore "ihop". Förstod ni?


Det är så vänner är. inte någon som lägger upp en på hyllan och låter ligga där tills man är dammig och grå, och man är andra valet, när inte ngn annan kunde. för så är många.



Ni som inte läst de, läs den, den är lättläst inte så tjock, och jätte bra.


Nu ska jag lägga mig och föröska läsa lite till, och sedan sova.


Pusspuss/ Jennifer Larsson Englin



" Jag duger precis som jag är"

Av Jennifer Larsson-Englin - 13 februari 2010 11:14

Hej bloggen!


NU har man gått och blivigt sjuk, känns inte så jätte roligt. Skulle ha åkt till André ikväll, men nu blir det inget av det, får inte för mamma, och jag får inte åka till sporthallen och träffa Frida, o hålla henne sällskappå innebandyn. det suger verkligen mycket. Jag som var så glad att äntligen få göra något med någon kompis, på fritiden, osså får jag itne för mamma för att jag går och blir sjuk. Ligger i förkyning halsont och lite smått av feber.Förlåt Frida:(


Solen skiner, det är 20 minus grader igen, känns inte så roligt.  Jag som vill ha vår nu.


Nu tror jag att jag ska ta fram min "Du äger" bok och läsa klart den.


Johanna, boken jag läser tror den hjälper mig mer än den du pratar om, för den försökte jag läsa för någon månad sen och det var fruktansvärt jobbigt, så jag läser denna bok istället, för den är lite lättare för min del, och den är riktad till ungdomar.


Ha de bra, pusspuss/ J

Ovido - Quiz & Flashcards